Nytt uppdrag för SL!

Vi är glada att kunna berätta att vi har blivit upphandlade som generalkonsult av Trafikförvaltningen (SL), för att i samarbete med dem och Stockholms Stad utreda uppställning av Nockebybanans spårvagnar som i dagsläget finns uppställda på Brommadepån.

Välkommen James & Ninni

Vi vill välkomna James Clinch, byggnadsingenjör och Ninni Segerstedt Falewicz, arkitekt till oss på BBH! 

Vi har ställt tre snabba frågor: 

James

Vad tar du med dig för erfarenheter till BBH? 

Jag har jobbat med stora vårdprojekt de senaste 10 åren, så jag kommer med en erfarenhet av långa, komplexa projekt där samordning är oerhört viktigt. Med många aktörer och kravställningar behövs det ett tydligt och genomtänkt upplägg av projektarbetet. Jag har också mycket BIM erfarenhet och har varit i framkanten av utvecklingen när det gäller stora projekt som till exempel Nya Karolinska Sjukhuset. 

Vad är dina drivkrafter/styrkor/passioner? 

Jag är en detaljstyrd problemlösare och gillar att skapa byggdetaljer som bidrar till projektets helhet. Jag tycker att bra detaljlösningar kan påverka hela projektets upplevelse. 

Vad hoppas du kunna göra på BBH? 

Infrastruktur är ett nytt område för mig och jag ser fram emot att lära mig allt jag kan från de kunniga anställda här på BBH. Nu när vi bland annat ska satsa på BIM och hållbarhet hoppas jag att kunna bidra till kontorets nya projekteringslösningar.   

Ninni: 

Vad tar du med dig för erfarenhet till BBH?
Jag har tidigare arbetat på Tengbom Arkitekter där jag jobbade med BIM projektering och infrastrukturprojekt. Så jag tar med mig erfarenhet från projektering, samordning och gestaltning av komplexa program i storskaliga byggnader. 

Vad är dina drivkrafter/styrkor/passioner?
För mig är varje projekt unikt vilket ger mig drivkraft att både lära mig och lösa problem och uppdrag med nyfikenhet. Jag har en fallenhet för BIM och tycker det är både spännande och roligt att vara med och utveckla den arbetsprocessen. 

Vad hoppas du kunna göra på BBH?
Jag kommer från en konstnärlig bakgrund då jag tidigare studerat fotografi och konst. Det har givit mig ett öga för gestaltning, form och material vilket jag tror är en viktig pusselbit i yrket som arkitekt och något jag kan stärka och bidra med här på BBH. 

Trafikverkets arkitekturpris 2019

Vi gratulerar Wingårdh arkitektkontor till vinsten av Trafikverkets arkitekturpris 2019 och ett väl utfört projekt! 

Vi är glada och stolta över att varit en av fyra nominerade och har som ambition att fortsätta göra projekt med samma goda kvalité.

Vy över agadepån kväll

Agadepån

Vi kan med stolthet berätta att Agadepån har blivit nominerad till Trafikverkets Arkitekturpris. Här en kort intervju med Danuta Sychut, arkitekt på BBH, som arbetat med uppdraget från start till färdigställande (2012-2017). 

Hur påbörjades projektet för AGA-depån? 

Storstockholms Lokaltrafik SL i samarbete med Stockholmsstad och Lidingöstad planerade en stor satsning för spårvagnstrafiken. Linjen Spårväg City skulle trafikera Norra djurgården, hela vägen från Sergels Torg, genom Ropsten, och ända ut till Gåshaga brygga längst ut på Lidingö. Man planerade att köpa nya spårvagnar för hela denna sträcka, och för uppställning och underhåll av den nya vagnparken behövdes nu en helt ny depå.  
BBH fick då i uppdrag att utreda lokalisering av den nya depån, och platsen som till slut valdes blev på Lidingö, vid Aga, samma plats där den gamla spårvagnsdepån och bussdepån redan fanns.  
BBH fortsatte sedan med uppdraget gällande depåns funktion, storlek, byggnader och logistik spåranläggning, och uppgiften var svår med tanke på den smala tomten. Det behövdes en fungerande lösning för depåns logistik och att få plats med en spårharpa med en minsta spårradie på 25 meter, och spårvagnens rörelser inom depån skulle ske rationellt och med minsta markanspråk.  
 

Vad var de största utmaningarna med uppdraget? 

Att utveckla gestaltningsidén bestående av små hallar med valvformade tak till stora moderna hallar utan väggar och pelare för att klara funktionskraven och samtidigt behålla det starka formspråket, var en stor utmaning. Byggnadernas tak skulle med en mjuk övergång övergå till vägg, och kläs med samma beklädnadsmaterial av keramik som taket som monterades som fjällpanel, vilket vi lyckades med!

  

Hur bidrog samarbetet med &Rundqvist till projektets goda resultat? 

När Lidingö stad behövde ta fram en ny detaljplan för området, hade &Rundquist Arkitekter fått uppdrag att komma med förslag till gestaltningen för att påskynda arbetet. Vi samarbetade med &Rundquist under systemhandlingsskedet, och samarbetet var mycket bra och framgångsrikt. 

Våra olika kompetenser och styrkor kunde utnyttjas till fullo, och ledde till ett resultat av hög arkitektonisk kvalitét! 

Vad är du mest nöjd med AGA-depån? 

Att vi lyckades lösa depåfunktioner på den begränsade tomt vi fått att disponera, men mest av att vi utvecklades som arkitekter genom detta projekt! 

Agadepån nominerad till Trafikverkets arkitekturpris

Vi är glada att Agadepån blivit nominerad till Trafikverkets arkitekturpris 2019! Priset delas ut vartannat år till en omsorgsfullt utformad och väl fungerande infrastrukturanläggning som motsvarar höga krav på god arkitektur, hållbarhet samt hänsyn till natur- och kulturvärden. Vinnaren utses på arkitekturgalan den 10 mars.

Tre nya bussdepåer i Skåne

BBH har tillsammans med AFRY fått uppdrag att utforma tre depåer åt Region Skåne, två i Malmö och en i Lund. Regionen satsar brett att öka kvalité och tillgänglighet för sina resenärer. År 2030 planeras depåerna serva en fossilfri fordonsflotta för ca 275 bussar i Malmö och 175 bussar i Lund. Vi är stolta för förtroendet att vara med och skapa en framtida attraktiv kollektivtrafik för Skåneregionen! 

Välkommen Ali!

Vi hälsar Ali välkommen till oss på BBH med tre snabba frågor!

Vad tar du med dig för erfarenheter till BBH?

Jag kommer tidigare från Tengbom Arkitekter där jag arbetat som projektör samt BIM-samordnare. Erfarenhet med både nationella som internationella projekt där uppgifter har varierat mellan projektering, modellansvar och samordning. Med tidigare erfarenhet hoppas jag kunna tillföra nya synsätt och metoder i hur vi projekterar och effektiviserar arbetet i våra projekt här på BBH.

Vad är dina drivkrafter/styrkor/passioner?

Jag är en nyfiken person med ett stort intresse för teknik och problemlösning. Att påverka och bidra till ett mer hållbart samhälle är en stor drivkraft för mig både på och utanför arbetet.

Vad hoppas du kunna göra på BBH?

Jag hoppas kunna utveckla både företagets och mina egna kunskaper inom projektering och förstärka vår roll som arkitekt inom samordning med övriga discipliner.

BBH på Nackademin

Under de senaste två månaderna har BBH undervisat i Ritteknik, ett av flera uppdrag som BBH har haft i samarbete med Nackademin där vi har fått dela våra erfarenheter och kunskaper kring projektering och modellering.  Studenterna får lära sig att jobba med BIM-verktyget Revit och metoder för att projektera i programmet. Vi ser fram emot fler samarbeten med Nackademin med uppdrag att få forma byggbranschens framtid. Har ni frågor om vilka kompetenser vi har på BBH gällande utbildningar kontakta vår VD Jessica Ehrnst!

Nycertifierade sakkunniga inom tillgänglighet

Nu är vi ännu fler certifierade sakkunniga inom tillgänglighet på BBH! Vi gratulerar våra kollegor Annalisa och Carolin som nyligen blivit certifierade sakkunniga.

Behöver du hjälp med tillgänglighetsuppdrag? Kontakta då gärna någon av våra specialister!

Läs mer om hur vi jobbar med tillgänglighet under fliken tillgänglighet i huvudmenyn

BBH på Light Rail Day

Under två dagar i början av november deltog BBH när över hundra intresserade samlades i Köpenhamn för att lära sig mer om Light Rail och spårväg. På Light Rail Day träffas branschfolk för att inspireras av föreläsningar och utbyta erfarenheter. Frikostigt delas kunskaper om både det som gått bra i projekten, men även det som varit mindre lyckat.

Intresset är stort både i Sverige och våra grannländer och många spårvägsprojekt är på gång. De mindre städerna bygger spårväg för att ersätta busstrafiken och de större för att komplettera befintlig spårtrafik med en ring- eller tvärbana.

De lärdomar vi tog med oss hem var bland annat för- och nackdelar med gröna spår och hur man kan arbeta med att förebygga olyckor p.g.a. trötta förare.